Recenzia: Baahubali 2 – Záver

Prednedávnom prefičala internetmi scéna, v ktorej dekoratívne vyzbrojení vojaci vystreľujú na nepriateľské légie obrovské horiace plachty. Scéna mala celkom úspech.

Niektorí sa pobavili, iní nešetrili posmeškami. Ďalší viedli zapálené debaty o tom, či by túto fintu bolo možné vôbec realizovať.

Táto scéna pochádza z filmu Baahubali: Začiatok. Ide o veľkolepé dobrodružstvo z indickej produkcie, ktoré čerpá z bohatej histórie krajiny a nevyhýba sa prvkom fantastiky (tu je moja recenzia). V takmer trojhodinovom Začiatku sme sa zoznámili so Šívom, vlastným menom Mahendra Baahubali. Šíva je adoptovaný mladík, ktorý sa nechal zlákať výzvou neprekonateľného vodopádu. Tým sa jeho pokojný život na dedine zmenil na boj o slobodu jeho rodnej matky a o nárok na kráľovský trón. Druhá polovica Začiatku sa vracia do minulosti k dramatickým osudom Šívovho vlastného otca Amarendru Baahubaliho a film končí tragickým priznaním otroka Kattappu.

Dva roky nás nechali čakať. Niekoľkokrát odložili premiéru, kým sme si netrpezlivo obhrýzali nechty. A napokon sme, napriek všetkým obavám, zistili, že Záver stojí za to.

Dilógia Baahubali patrí k najdrahším filmovým projektom krajiny, čo bolo zrejme aj príčinou omeškania. Tak ako v prvom filme, aj v druhom máte občas pocit, že väčšina peňazí natiekla do veľkolepej výpravy, ktorá by bez strachu mohla súťažiť napríklad s Návratom kráľa. S trikovými scénami to už nie je také hladké, ale rozhodne ide o progres. A hlavne žiadnemu zvieraťu v tomto filme nebolo ublížené.

Kompozícia je opačná ako v Začiatku. Záver začína udalosťou z minulosti, keď kráľovná matka Šivagami vyhlásila svojho adoptívneho syna Amarendru Baahubaliho za korunného princa. Ten, aby z neho raz bol dobrý vládca, sa v prestrojení za mentálne zaostalého prostáčika vyberie spoznávať svoj ľud. Šivagami mu zatiaľ hľadá nevestu hodnú zasadnúť na trón kráľovstva Mahišmati. Na svojej púti drobnými kráľovstvami sa Baahu zoznámi s princeznou Devasenou. Stretnutie je, samozrejme, dramatické: Devasena robí volavku pre zbojnícku bandu, ktorá sužuje jej krajinu. Pasca je úspešná a na družinu princeznej sa znesie celá mrákava neľútostných ozbrojencov. No kráľovský sprievod tvoria v skutočnosti elitní vojaci a samotná Devasena za nimi v ničom nezaostáva. Nuž, kto by sa na prvý pohľad nezaľúbil do dobre stavanej krásavice, ktorá sa oháňa mečom lepšie ako iné mladice vareškou? Očarený Baahubali sám potajomky priloží ruku k dielu a keď sú zbojníci zdecimovaní, Devasena zoberie domnelého úbožiaka do svojich služieb.

Klasická komédia s motívom vymenenej identity sa ale pomaly mení na krvavú drámu. Kráľovná matka chce vynahradiť svojmu vlastnému synovi Bhallaladevovi sklamanie, že trón nečaká jeho, a prisľúbi mu Devasenu bez jej vedomia za manželku. Tento chybný krok je prvým z reťaze omylov a nesprávnych rozhodnutí, výdatne podporovaných klamstvami a intrigami, ktoré vedú k nevyhnutnej skaze rodiny i celého kráľovstva.

Ako bolo spomenuté, Baahubali bol poňatý ako historický veľkofilm s jemnými náznakmi fantastiky či skôr mytológie. Hoci druhá časť pôsobí oproti prvej realistickejšie, nováčika môže zaskočiť použitie niektorých výrazových prostriedkov typických pre túto kinematografiu. Ako je v Bollywoode zvykom, film nielen atmosférou, ale aj obsahovo dotvára hudba, vrátane piesní a tancov. Niektoré Keeravaniho piesne k Záveru za pol roka natoľko zľudoveli, že indickí mládenci sa na youtube predháňajú, kto tú či onú zaspieva najlepšie. V prvom dieli bolo tanca viac. V druhom ho nahrádza bojová choreografia a nápaditá práca s kamerou a strihom. Tvorcovia nablýskaných a farbami hýriacich superhrdinských blockbusterov z Marvelu by sa mali čomu priučiť.

Lenže toto nie je film pre deti, tu superhrdinovia krvácajú. Znova sme svedkami toho, že poetika sa dá nájsť aj v takých strašných veciach, ako sú vojna a zabíjanie. Táto poetika však tému nezľahčuje, naopak, vyvoláva silné emócie – hrdosť, dojatie a túžbu po spravodlivosti.

Vojenská taktika stvárnená v tomto filme je kapitola sama o sebe. Dobrý vojvodca bojuje s tým, čo má k dispozícii, takže sa dočkáme úchvatnej nočnej scény so stádom dobytka, pozoruhodných živých projektilov a ďalších fínt. Občas by Baahubaliho nápaditosť a výcvik jeho vojska závideli aj generáli Marka Aurélia. Otázne nie je to, či by takáto technika fungovala v praxi. Skôr to, či mladík vychovaný v pokojnej dedinke má rovnaké strategické myslenie ako jeho otec, odmalička vzdelávaný v rôznych vedách a trénovaný za vojenského veliteľa. Ale sme v Indii, a tak trochu veríme v prevteľovanie. Alebo aspoň v dobré gény.

Celý film však nenesie na svojich širokých pleciach Prabhas v dvojúlohe Amarendru a Šívu – Mahendru. Hlavným spoluhráčom, respektíve protihráčom, je kráľovná matka Šivagami (Ramya Krishnan). Táto nesmierne silná osobnosť hľadá pre syna manželku, ktorá by bola jej obrazom. Preto sa jej Devasena svojím spôsobom páči – je nielen krásna, ale vie aj zdržať ranu a najmä vie rany rozdávať. Ale Šivagami je tiež len človek... a najmä žena. Od útlej mladosti je denne konfrontovaná s neprajníkmi a intrigánmi, ktorí spochybňujú jej miesto na kráľovskom stolci. V prípade potreby sa musí prvá chopiť meča a prvá dodržiavať vlastné zákony. Jej láska k Baahubalimu je obrovská, ale láska ku krajine ešte väčšia. A to je príčinou jej osobnej tragédie.

Tretím hráčom je Bhallaladeva (Rana Daggubati), prvorodený, večne prenasledovaný pocitom krivdy. Tento krutý muž je však prešibaný a mimoriadne silný protivník, ktorého, aj keď nenávidíte, musíte rešpektovať. Brutálny záverečný súboj Baahubaliho a Bhallaladevu núka našincovi predstavu, že sa tam mlátia Ilja Muromec so Svätohorom, a pritom pôsobí dokonale autenticky.

Amarendra Baahubali je predobraz vládcu, o akom snívajú obyvatelia každej krajiny, vrátane našej. Najlepšie to ilustruje Bhallaladevova korunovácia, ktorá vám zoberie dych podobne, ako scéna zo Začiatku, kde Bhallovi vztyčujú zlatú sochu. Baahubali je Bhallaladevov opak. Je čestný. Láskavý k ľudu a nemilosrdný k nepriateľom. Je inteligentný, rozvážny, vynaliezavý vojak a šikovný inžinier. Je zdravo duchovne založený a fyzicky nesmierne silný. Uprednostňuje záujmy kráľovstva pred vlastnými. Je verný až za hrob a poníženie je pre neho povýšením. Preto je pre obyvateľov Mahišmati takmer ako boh.

Vy ste tu však len divák, takže sa snažíte dívať na jeho cestu ako skeptik. Ale oni do vás bijú. Scenárista, architekt, skladateľ, režisér i samotní herci. Majú skvelé zbrane - dialógy, bojovú i tanečnú choreografiu, modernú kameru a chytľavú hudbu. Čo ako sa bránite, nedá sa nepodľahnúť. Odmenou za skoro tri hodiny vášho času je mohutný zážitok pre oči, uši, srdce i dušu, ktorý vo vás bude ešte nejaký čas rezonovať. Takže ak dosiaľ nemáte skúsenosti s indickou filmovou produkciou, dilógia Baahubali je pre vás to pravé. Pre ostatných je to stávka na istotu.

Baahubali 2: Záver (angl.: Baahubali 2: The Conclusion)

Žáner: fantasy, historický, dobrodružný

Výroba: India, 2017, 167 min.

Réžia: S. S. Rajamouli

Hrajú: Prabhas, Rana Daggubati, Anushka Shetty, Ramya Krishnan, Satyaraj, Tamanna Bhatia, Nasser a ďalší.

Alexandra Pavelková

Alexandra Pavelková

• Počet článkov:  44
  •  |
  • Páči sa:  10x

Dívam sa a počúvam. Sama som väčšinou ticho a skrytá, ale raz za čas príde dačo pekné, o čom sa nehovorí, alebo veľmi škaredé, čo si iní možno nevšimnú, a mali by. Pozrime sa na to spolu, ak chcete. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

9 článkov

295 článkov